onsdag 6 juni 2012

Vikten av solskydd - inomhus

På Boots no 7 pressvisningen visades likande bilder som i denna artikel!

Jag ska erkänna att jag faktiskt inte insett hur farliga UVA-strålarna är - även inomhus där man tror att man är skyddad bakom glasrutorna! Jag har mest tänkt på att skydda mig när jag solar på sommaren, skönt att jag lärt mig medans jag fortfarande är relativt ung!!

Bilden är tagen från artikeln på aftonbladet.se, se länk ovan.


Artikeln i korta drag handlar om en lastbilschaufför som bakom glasrutorna i lastbilden haft solen på ena halvan av ansiktet, och skillnaden är markant mot den sidan som varit i skuggan. Han blev alltså inte solbränd av UVB- strålarna (B som i Burning) utan fick rynkor pga UVA-strålarna (A som i ageing) som går igenom glas och utgör 95% av strålningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar