torsdag 7 juni 2012

Ingen UVA-standard

Igår försökte jag sätta mig in i om det finns någon standard för UVA-skydd.

Det som står på solkrämen t ex. spf 30 innebär i korta drag att du kan vara 30 gånger längre tid i solen utan att bränna dig, teoretiskt. Alltså om du klarar 10 minuter utan solskydd så ska du klara 300 minuter med spf 30. Solskyddsfaktorn beskriver alltså bara UVB-skyddet. Detta känner ni säkert till, inget nytt under solen alltså!;)

För UVA finns det, kom jag fram till efter lite googlade, ingen internationell standard, Japan har en, Australien en annan, Egland har en egen och vad jag förstår har resten av Europa en egen.

I Europa kommer man börja med en symbol som innebär att UVA-skyddet motsvarar 1/3 av UVB-skyddet. Har du spf 30 så är alltså UVA-skyddet 10, om man kan läsa av dom på motsvarande sätt vill säga..jag har ingen aning, men vet någon får ni gärna berätta!=)


UVA-märkning som Europa kommer börja använda.

Boots stjärnsystem (där 5 är högst), används i England.




Englands stjärnsystem är uppfunnet av Boots där 5 stjärnor ger bäst skydd mot UVA och 3 stjärnor (om jag fattat rätt) ska motsvara ungefär 1/3 del av UVB-skyddet. 

En riktig djungel, men jag kanske har rett ut begreppen lite, både för mig själv och Er läsare!=)
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar