söndag 27 maj 2012

Gör din egen brush cleanser!

Jag fick tips från en kompis om enkore på youtube, och hittade ett trevligt klipp om hur man gör sin egen spray cleanser till sina make up borstar!

Att rengöra sina make up borstar är väldigt viktigt så det snabbt kan börja växa saker i dom annars. Speciellt t ex. foundationspenslar är känsliga och smutsiga borstar kan ge hudproblem/förvärra t ex. akne, ganska naturligt om man tänker efter!

 Man bör rengöra med exempel brush cleanser efter varje användning och göra en ordentlig djuprengöring varje vecka.
och ja, jag erkänner skamset att jag inte riktigt lever som jag lär, men jag har blivit mycket bättre och rengör dom iaf snabbt nästan varje dag, hoppas den här brush clenasern kan göra det lite roligare för mig när den är egengjord!

 Annars tror jag att ett bra tips, för att det verkligen ska bli gjort, är att ha en speciell dag varje vecka då man alltid tvättar sina borstar, kanske söndagar?!


Jag är verkligen ingen expert på rengöringar till make up penslar, jag brukar använda handtvål eller diskmedel när jag rengör ordentligt och som spray cleanser har jag bara testat kicks egna.

Kicks brush clenaser innehåller alcohol denat, isopropyl alcohol och isopropyl palmitate (Jag gissar att det är 2 olika alkoholer och nåt annat?!) 200 ml kostar ca 79 kr.


                                         Ingredienser till egengjord brush cleanser!

Jag har enligt denna video tagit: (Jag gjorde ca halva mängden för att testa såhär första gången!)

- 0,5 dl destillerat vatten (19 kr för 500 ml på apoteket)
- ca 0,25 dl isopropylalkohol (pojkvännen hade hemma för att rengöra sina tekniksaker med..)
- 0,5 msk diskmedel
- 0,5 msk hårshampo
- 1 msk flytande  leave in conditioner (jag hade pual mitchells moisture awapuhi moisture mist hemma)
- tom matlåda att blanda i
- sked eller likande att röra med
- dl-mått, msk-mått

Jag blandade ihop det försiktigt och hällde över i en sprayflaska.



                                               Färdig brush clenaser upphälld i sprayflaska.


Jag vet såklart inte om denna spray cleanser är "bra" eftersom jag just blandade ihop den, men borstarna borde definitivt bli rena eftersom jag har i både alkohol, shampo och diskmedel! Och jag tänker också att den borde vårda penslarna lite mer än Kicks variant eftersom det är leave in conditioner i den!=)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar